jueves, 24 de marzo de 2011

PRESENTACIÓ DEL PROJECTE (P-II)


El projecte “Avança” és ofertat per l’ajuntament de la localitat (Sant Joan Despí- Barcelona)per donar resposta al grup d’alumnes que tenen un alt nivell de fracàs escolar i d’absentisme i que romanen la major part del temps en el carrer, doncs no tenen cap motivació per assistir a l’escolaritat ordinària i com la seva actitud és de distorsió són expulsats durant bona part del temps lectiu que haurien de ser dins els IES.

El problema latent en que es troben els docents dels IESs, radica en l’absentisme i l’alt fracàs escolar esdevinguts en els darrers cursos en els instituts. Amb aquest projecte s’intenta motivar a l’alumnat a voler realitzar quelcom que els faci sentir-se part d’una societat que els estima i els vol ajudar a tirar endavant. L’acompanyament personal més proper, amb l’ajut de la força institucional dels instituts, reforça en l’obligació a les famílies d’aquest alumnat que assisteix, a implicar-se més en la gestió de la interacció amb el jove. Són joves que necessiten una redefinició de la norma i no un seguit d’amics a casa, a l’escola, al taller, etc.

Una relació interpersonal amb adults, que no són ni família ni professorat i que acaben entenent-se, ajuda als joves a replantejar-se la forma de gestionar els conflictes i les situacions amb les que conviuen.

El projecte Avança proporciona al jove un espai extern als murs dels IES, amb professionals i connotacions que, tot i vinculades al centre, funcionen de manera autònoma (no hi ha expulsions, no hi ha càstigs, troben espai i temps per explicar els seus neguits i problemes personals,...). A més proporciona a les famílies un espai on poden adreçar-se davant de qualsevol dubte, problema, satisfacció, ... relacionats amb la interacció amb el seu fill/a o amb el desenvolupament acadèmic - social del mateix, un espai adreçat a orientar o re definir el rol del tutor legal del jove que sovint queda difuminat per motius molt variats i diferenciats (abandonament, separacions conflictives, reagrupació familiar, situacions econòmiques precàries,...)

La intervenció que duré a terme durant aquest segon pràcticum, i que continua amb la realitzada durant el primer quadrimestre, s’engloba dins el que hom coneix com àmbit escolar bàsic. La temàtica a la que correspon quedaria inscrita com:

- intervenció de suport al pla d’acció tutorial que reben aquests alumnes als seus IESs de procedència.

- orientació i intervenció psicopedagògica per al desenvolupament acadèmic i personal per a la transició a la vida activa.

- assessorament a les famílies

- suport personal per reconduir la actitud personal davant l’escolaritat i el seu futur acadèmic i professional.

Oferir recursos als joves per desenvolupar-se en el moment psicosocial que els ha tocat viure, és un repte per a aquest projecte. Per aconseguir-ho s’ofereixen eines d’orientació professional i personal, així com se’ls ensenya tècniques manipulat ives en diferents oficis: fusteria, cuina, fotografia, ceràmica,...

1 comentario:

  1. Hola Conxita!
    Deu nidó quin projecte que planteges! La veritat és que és important atendre a aquests joves, són nois/noies sovint amb moltes possibilitats però limitats pel seu entorn social... Com a educadora social és un tema que m'interessa molt!

    ResponderEliminar