lunes, 2 de mayo de 2011

FASE I (2ª) i FASE II (2ª)

TALLER DE CUINA! QUE BO!!!!!!!!!!

Continuant amb els objectius assenyalats en les fases I i II del pla de treball avui ha estat un dia decisiu.

Els objectiu a treballar que m'havia proposat són:

  • Donar suport a la psicòloga del projecte quan em sigui requerida
  • Continuar en la participació de les activitats dels diferents tallers
  • Col·laborar en la redacció del projecte vital d’aquest jovent

Avui els he posat a la pràctica en quan que:

· He iniciat el darrer taller. Explico: avui hem començat l’últim taller: el de cuina i he estat sola ( la tutora era al centre) en la presentació del mateix. Ha estat un repte important en quan que ha calgut fer tota la iniciació del mateix i la motivació. A més ha calgut treballar normes, hàbits i responsabilitats, tasques per ells i elles força difícils d’acceptar i respectar. Ha anat força bé. A més he recolzat l’activitat del tallerista ( un cuiner genial, de l’alçada d’un barret) en tot moment sent un element actiu i incitador de les diferents activitats.

· Hem estat treballant les dades d’inscripció dels PQPI. De forma individual hem parlat amb cada un d’ells i elles per veure com s’estava duent a terme aquest procés. Sembla ben encaminat ja veure’m el final. Cal recordar la situació personal d’aquests joves: manca de compromís, poc o cap recolzament familiar, desconeixement de la seva realitat.

· Seguiment de la noia embarassada: assistència al metge, reunió amb l’assistenta social. Aquesta no és una tasca que recaigui especialment en els objectius del projecte, però és la realitat en que ens trobem i no la podem eludir ( com dèiem en els comentaris de l’altra entrada). Necessita ser escoltada i a la vegada que quelcom la recolzi en aquesta situació i li doni pautes d’actuació. No és gens conscient de la seva situació.

Avui ha estat un dia en que he pogut posar a la pràctica certs coneixements que exposava com a fonamentals de la metodologia del projecte:

- pedagogia diferencial: metodologia dels grups heterogenis. Acceptar la homogeneïtat en totes les seves vessants (ideològica, sociològica, psicològica, intel·lectual ) es retrocedir en el temps

- canvi en el rol del professorat: el docent no posseeix la veritat sinó que ha de permetre a l’alumnat assolir-la. La seva opinió és una més de la col·lectivitat i l’ha d’exposar i argumentar

- el docent no pot caure en la violència que li atorga el seu poder institucional

- es podran adoptar comportaments personals sempre que aquests no perjudiquin a la col·lectivitat, i que dins l’espai públic sempre prevaldran les regles de funcionament acordades de forma democràtica

- La ciutadania no és una actitud espontània en absolut i no n’hi ha prou en decidir-la perquè vingui. S’ha de treballar durant l’edat primerenca de la vida de la persona perquè després aquesta pugui actuar d’acord a les normes que la CIUTAT li demana. No podem crear individus acostumats a obeir sense la discussió doncs en un futur els mancarà processos per seleccionar els seus propis camins. Ser ciutadans cal una preparació basada en l’experimentació i duta a terme de forma progressiva

8 comentarios:

  1. Hola Conxita, volia fer un comentari respecte a la part on expliques la planificació de treball de l'activitat de taller.
    Volia valorar especialment el que has previst de deixar molt clar als alumnes: hàbits, normes, responsabilitats, tasques ...
    anticipar, conèixer, els ajuda molt sempre, i dedicar un temps de l'activitat a aquests aspectes és una manera de garantir-ne el bon funcionament i l'èxit. De nou Conxita, felicitats !

    ResponderEliminar
  2. Aquesta tasca d'ensenyar-los per a la vida crec que fa molt bé a aquests joves. Felicitats

    ResponderEliminar
  3. Els PQPI són programes super encertats com ja vaig dir en anterioritat caldria incloure'ls en el sistema ordinari reglat.
    Genial l'exposició. Enhorabona Conxita!

    ResponderEliminar
  4. Gràcies pels vostres suports.
    Ara estem en un moment "plàcid" amb aquests joves i això queda reflectit en les aportacions.

    ResponderEliminar
  5. Hola Conxita,

    Considero fonamental la pedagogia diferencial, mentre es pensi que tot ha de ser igual no avançartem, la riquesa, el coneixement i el desenvolupament estan en la diferència i en el compartir.
    Per altra banda crec que el fet que hagis pogut posar a la pràctica el "canvi del rol del docent" és també important. T'ha sigut molt complicat? vull dir, que moltes persones esperen que el mestre els digui allò que és i allò que no, s'està a acostumat en veure al mestre com "el que sap"... merci i ànims!!

    ResponderEliminar
  6. Jo també trobo molt interesants els PQPI i crec que és bo que els engresqueu.
    D'altre banda també crec que aquests tallers que feu els són i seran molt útils per la seva vida i sobretot per la seva autonomia, que amb aquest tipus d'alumnes crec que és vital.

    ResponderEliminar
  7. Et responc Mònica: no és ni ha estat fàcil que els nois i noies vegin aquest "canvi de rol" com quelcom acceptat des d'un primer moment. Venen d'un sistema rígid, tancat amb un "ordeno y mando" i veure que hi ha quelcom diferent on tenen un espai, on compten, on se'ls escolta, on se'ls recolza necessita de temps. Ara ja a finals de curs sembla quelcom més instaurat.
    Et responc Sònia: emb aquest projecte realment el que es cerca és una formació per la seva vida i per això la tria dels tallers són eminentment pràctics i propers que els ajudin enm els aspectes més bàsics de la seva vida.
    Adéu

    ResponderEliminar
  8. Gràcies Conxita!Si com dius, venen d'un context molt diferent i veure que les coses poden ser diferents sempre és positiu per a ells, és una manera que vegin que les coses no són només com les han vist fins el moment!

    ResponderEliminar