jueves, 14 de abril de 2011

FASE 2 (1ª)

En la segona fase del pla de treball quedaven assenyalats els següents objectius:

  • Conèixer les diferents possibilitats d’escolarització d’aquests joves: PQPI (programa de qualificació inicial), PTT (programa de transició al treball ), FIAP (formació i aprenentatge professional), escola d’adults. Una primera aproximació és que són programes que ofereixen una formació pràctica de curta durada amb l’objectiu de formar l’alumnat en un ofici o professió per accedir a un lloc de treball o reincorporar-se al sistema educatiu. Preveuen una formació teòrica i la realització de formació pràctica en empreses o centres de treball.
  • Remondre activa en la recerca d’informació per poder fer una intervenció el més acurada i oportuna possible. En aquesta recerca tindré en compte la figura de la tutora.

Per dur a terme els anteriors objectius m’assenyalava les activitats:

  • cerca d’informació dels diferents programes d’escolarització que poden seguir un cop acomplerts els 16 anys i fer-ne un traspàs entenedor .
  • facilitar les dades, els centres, els programes perquè puguin assistir a les reunions.

Això ho he realitzat a partir de la recerca d’informació en dos àmbits

A) Pels professionals: coordinadora del projecte i jo

http://www20.gencat.cat/portal/site/ensenyament/menuitem.bec23a5800a3d81ae244968bb0c0e1a0/?vgnextoid=c1ee30944dedd110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=c1ee30944dedd110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=default

http://www20.gencat.cat/portal/site/OVT/menuitem.8d9f3f7e23c1cd519e629e30b0c0e1a0/?vgnextoid=6b829fef421bb110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextchannel=6b829fef421bb110VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&vgnextfmt=detall2&contentid=82917a9adb278210VgnVCM1000008d0c1e0aRCRD&idTipusAction=1&idAction=1&id=d7817a9adb278210VgnVCM1000008d0c1e0a____&nomAccio=1&meta=

B) Per l’alumnat: com tots ells i elles consulten sovint (diàriament ) Internet els hi hem facilitat aquestes dues adreces. És possible que no en facin cap ús, però també creiem que el tenir-les els pot provocar curiositat, i d’això ens valem.

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Departament/Publicacions/Guies_estudis/ARXIUS/PQPI_itinerari.pdf

http://www20.gencat.cat/docs/Educacio/Home/Estudiar_Catalunya_Estudis/programes%20de%20qualificacio%20professional%20inicial/00%20Documents/ARXIUS/guia_PQPI.pdf

Fruit d’aquesta recerca hem treballat amb l’alumnat els següents aspectes:

  • Dates que calia tenir en compte. Els hi hem dit abans del període de vacances de Setmana Santa per tal que ho anessin pensant

- Publicació de l’oferta inicial: 6 de maig del 2011

- Publicació de les àrees d’influència: abans del 7 de maig del 2011

- Presentació de sol·licituds: del 9 al 20 de maig del 2011

- Entrevistes d’orientació: del 9 de maig al 14 de juny del 2011

- Publicació de les llistes baremades: 10 de juny del 2011

- Termini de reclamació a les llistes baremades: 14, 15 i 16 de juny del 2011

- Publicació de les llistes baremades definitives: 20 de juny del 2011

- Publicació de l’oferta final: 7 de juliol del 2011

- Publicació de les llistes d’alumnat admès: 8 de juliol del 2011

- Període de matriculació: del 2 al 12 de setembre del 2011

  • Documentació. Els hi hem comentat amb la finalitat que tinguessin previst quins documents els falta i on s’han d’adreçar per aconseguir-los. Ens cal tenir previst que sovint es troben sols i soles davant aquest procés i tot és just per aconseguir que ho tinguin

- Documentació identificativa que s'ha de presentar:

  1. Alumnat menor d’edat:
    • L’original i una fotocòpia del llibre de família o altres documents relatius a la filiació. Si l’alumne o l’alumna està en situació d’acolliment, la resolució del Departament de Benestar Social i Família
    • L’original i una fotocòpia del DNI o de la targeta de residència on consta el NIE de la persona sol·licitant (l'alumne o l'alumna).
    • L'original i una fotocòpia del DNI o de la targeta de residència on consta el NIE del pare, la mare o el tutor o la tutora legal de la persona sol·licitant.
    • L'original i una fotocòpia de la targeta sanitària individual (TSI) de l'alumne o l'alumna, si la teniu.
  2. Per acreditar la proximitat del domicili de l'alumne o alumna cal presentar:
    • L'original i una fotocòpia del DNI de la persona sol·licitant o de la targeta de residència on consta el NIE en el cas de persones estrangeres. Quan el domicili habitual que s’al·lega no coincideix amb el del DNI de la persona sol·licitant o de la targeta de residència on consta el NIE, en el cas de persones estrangeres, certificat o volant municipal de convivència de l'alumne o alumna, on ha de constar que conviu amb la persona sol·licitant, i el resguard de la renovació del DNI o comunicació, amb registre d’entrada, del canvi de domicili a la delegació del Govern en el cas de persones estrangeres.

- Documentació acadèmica:

  • El certificat de la qualificació mitjana dels dos darrers nivells cursats a l'ESO dels que ja es disposa d’avaluació final.

Aquesta informació se’ls ha donat oral i comentada i amb un full. No cabia comentaris, era informació i sobretot presa de consciència de la necessitat de tenir tota la documentació abans d’iniciar el procés.

Mitjançant una tutoria grupal amb aquells joves que tenen la intenció de fer un PQPI, hem treball els aspectes dels requisits:

Qui pot fer un PQPI? Poden accedir als PQPI les persones més grans de 16 anys (o que els compleixen abans del 31 de desembre de l’any que inicien el programa) i que, prioritàriament, no en tenen més de 21 i que han finalitzat l’educació secundària obligatòria sense haver obtingut el títol de graduat o graduada.

Què s’ha de fer ? Els alumnes que es preinscriuen a un PQPI han de fer una entrevista individual en què responsables dels programes els orienten sobre la tria que han fet i quins centres i perfils de PQPI haurien de demanar com a preferents. En l’entrevista també es valora si el perfil sol·licitat per l'alumne o l'alumna s’adapta als seus interessos i a les seves motivacions i aptituds.

Com s’hi pot accedir? La puntuació resultant d’aquesta valoració (20, 10 o 0 punts) se suma a la resta de punts obtinguts en l’aplicació dels criteris de prioritat.

Atenció a les dades: Els centres dels PQPI estableixen i publiquen al seu tauler d’anuncis les dates en què l’alumnat que es preinscriu ha de fer l’entrevista. Les persones que presenten la sol·licitud després del dia 20 de maig, poden fer o no aquesta entrevista.


Pot semblar que s’ha informat amb massa temps d’antelació, però necessitem assegurar la seva escolaritat pel curs vinent. Necessitem amb tots ells i elles tenir una ruta de treball clara, que els pugui ser adient per anar elaborant el seu projecte de vida, amb unes passes petites i clares.



8 comentarios:

  1. Hola Conxita,
    Estaria bé anar comentat les diferents referències webgràfiques.
    Per una altra banda, recordar-te que, per superar la PAC, apart de les entrades al propi blog, també cal fer entrades als blogs dels altres companys i companyes.
    Bona feina!

    ResponderEliminar
  2. PQPI, aposto plenament per aquest programes de formació professional i alhora amb la possibilitat d'acreditar l'escolarització obligatòria.
    De totes maneres penso que caldria integrar aquest progarmes o redefinir-los dins dels mateixos instituts sobretot en la franja 14-16 anys.
    Sóc partidari de crear dos itineraris formatius l'un d'accés al batxillerat i la continuïtat a la universitat i l'altre a nivell de formació professionalitzadora amb l'oportunitat d'acreditar els estudis obligatoris. També ens cal molts itineraris per tal de poder passar d'una opció a l'altre.
    Penso que aquesta modifiació ajudaria, entre MOLTES ALTRES COSES, a disminuir el fracàs escolar a l'ESO.

    ResponderEliminar
  3. Hola!
    estic d'acord amb en Jordi, aquests programes són una alternativa a l'ESO que dona l'oportunitat a seguir amb els estudis a aquells alumnes que per un motiu o altre, no poden seguir els cursos d'educació secundària.
    A l'IES on estic fert el Pràcticum tenim varios PQPIs, un de perruqueria i estètica, i altre d'informàtica. Els alumnes estan força motivats i funcionen molt millor que a l'ESO. Molts d'aquests alumnes passaran a estudiar un Cicle Formatiu, que els obrirà portes tant a la vida laboral com a la continuació acadèmica a Cicles Superiors i inclús a la Universitat.
    Per això penso que una de les feines més importants del psicopedagog és informar l'alumnat de les possibles víes acadèmiques i així, pugui escollir tenint en compte les seves característiques, capacitats i necessitats.
    Bona feina!
    Mireia.

    ResponderEliminar
  4. Jordi i Mireia, estic en la meteixa línea d'opinió. Els PQPI, són una bana alternativa per aquell alumnat que no segueix l'educació secundària per diferents motius. Seria una bona proposta que es realitzessin en els IES, però en aquest moment a la nostra localitat això no és així i per tant aquests nois i noies han d'anar a d'altres localitats. Poc interessants per continuar la seva formació i encara els afegeixen un factor negatiu.
    Si es van seguint les diferents aportacions del blog faig esmena a aquesta opció que comenteu.
    El que si que està més que clar és que cal una opció per aquests joves on hi ha un alt fracàs escolar i un gran absentisme. Necessiten urgentment una resposta educativa i aquests PQPI en poden ser una, però els gran teòrics de l'educació n'han de cercar.
    Viure i veure aquests joves et fan adonar de que hi ha un desfaç entre el sistema educatiu i una realitat.
    Adéu

    ResponderEliminar
  5. Hola Conxita, molt interessant el que estàs fent.
    Llegint les vostres aportacions em plantejo la següent pregunta: Què fem amb joves amb graduat de l’ESO però amb pocs coneixements i molt immadurs per la seva edat i que són ni,ni?
    A mi em preocupa, conec uns quants i no poden assistir a cap curs d’aquests de formació professional precisament perquè ja tenen el graduat i això que seria molt bona opció per a aquests joves que van força desorientats per la vida i deambulant pels carrer. Alguns pares han arribat a dir: “millor que no tingué l’ESO ...”, ”vaja ara tenir l’ESO és un inconvenient...”
    Què podríem fer?

    ResponderEliminar
  6. Difícil la pregunta, però certa.
    L’alumnat que té l'ESO pot accedir als grau mig i completar una formació professional adient per la seva inserció en el món laboral. El que veig és que aquesta formació no és el que ells i elles desitjarien: més pràctica que teoria i això els fa abandonar. Si a més afegim l'inconvenient dels desplaçaments fins als centres ja tenim altre factor en negatiu i si li sumem el moment social i econòmic ja tenim els tres vèrtexs del triangles d'aquests joves.
    En tot cas el que crec que es bàsic és l'orientació i la tutorització personal d'aquests joves, que trobin la persona o persones que els ajudin a marcar-se un pla de ruta fins que la seva pròpia maduresa prengui la renda.
    Estem en "ello" des de projectes com el de l'ajuntament de la nostra localitat.
    Adéu

    ResponderEliminar
  7. Conxita tu saps per casualitat d'algun projecte d'aquest caire, per joves amb l'ESO, a l'ajuntament de Figueres o comarca de l'Alt Empordà?

    ResponderEliminar
  8. Carme potser adreçant-vos a l'àrea d'atenció a la persona de l'ajuntament de la localitat o el consell comarcal us poden assessorar.
    També demanar informació a la delegació territorial que us correspon pot ser una via.
    Jo conec els de la localitat.
    La setmana vinent de totes formes comentaré això amb la meva tutora externa per tal de si ella en té coneixement.
    Adéu

    ResponderEliminar