jueves, 21 de abril de 2011

FASE 3 (1ª)

En la tercera fase del pla de treball assenyalava els següents objectius:

  • Continuar el seguiment individualitzat d’aquell alumne que es va iniciar en el primer pràcticum.
  • Complementar el protocol de l’alumne iniciat en el semestre anterior: fent especial atenció en les fases VI, VII i VIII.

Per assolir els objectius assenyalats les actuacions que he previst són:

  1. Recull d’incidències de l’alumne tant des de la vessant positiva com negativa.
  2. Complimentar el protocol de l’alumne/a : X, en les fases VI, VII i VIII que no van poder realitzar-se el semestre anterior

Respecte a la primera actuació les anotacions recollides han estat:

- l’alumne assisteix amb irregularitat al projecte: pot esdevenir-se tres o quatre sessions seguides en que no apareix pel centre i després assistir unes quantes seguides. Les seves absències són justificades: algunes reals (assistència al metge) d’altres per part de l’àvia (“està muy cansado i està durmiendo”, “ha ido a pasear con la novia”,...)

- quan assisteix al centre la seva actitud és molt variant com també ho és la seva motivació vers les tasques. Pot presentar sessions de màxima motivació i implicació pel projecte, amb ganes per fer i per demostrar que pot i sap fer-ho amb d’altres que no fa absolutament res. En aquests moments el noi ens està fent un “crit” d’auxili: necessita parlar o com a mínim que se li parli i s’estigui per ell.

- durant aquest segon semestre escolar (gener- ½ abril) no hi ha hagut cap incidència remarcable en les classes en que ha assistit. Podem dir que el seu grau de provocació vers els companys/es i els adults ha disminuït pràcticament fins a zero. Hi ha hagut un canvi important: un canvi en el rol que fins ara se li havia designat i que ha canviat. Era el líder indiscutible, el qui manava, el qui provocava, el qui dirigia el grup només amb la mirada, el que seduïa a les noies només amb una senyal. Ara continua sent un líder però més proper a les actituds i normes que des del centre i des de la societat se li demanen: ha aprés que les normes existeixen i que faciliten la convivència entre tots. Es mostra més receptiu a la conversa, als suggeriments, ...

- una única incidència ha estat motiu de recull sistemàtic: arribar fora de l’horari, mentir, bloqueig davant la feina i manca de respecte al tallerista. L’actuació ha estat: expulsió de l’aula i anada a la sala amb la psicòloga, recuperar el temps a l’hora de la sortida i demanar disculpes al tallerista davant dels companys/es. Per continuar amb l’actuació, l’endemà al matí ha anat al centre i ha tingut xerrada amb la psicòloga ( ja ha complert els 16 anys i no va a l’IES).

- amb mi, s’ha establert un vincle positiu perquè la seva actual novia, és íntima amiga d’una ex-alumna i els comentaris que ha rebut han permès una proximitat amb ell força positiva. Durant les sessions de tallers, i tot treballant, he pogut trobar l’espai i el temps pel que podríem denominar “confidències”. És un noi a qui manca totalment la figura d’un adult que li doni normes a la vegada que afecte, que el sàpiga escoltar però no donar sempre la raó, que l’ajudi sense esperar res a canvi, que no el castigui. Té una imatge força distorsionada de l’adult. La seva imatge de l’adult és d’un ser impositiu, no raonable, amb la força com a única arma, subornable, que no demostra afecte, que no estima, que la seva única funció és donar el menjar i la paga. Davant aquesta imatge cal treballar intensament per un canvi. Ho estem fent, sobretot la psicòloga.

Respecte a la segona actuació: en color marró el que correspon a aquest segon pràcticum.

Conèixer la situació de l’alumne

S’ha recollit les dades facilitades per l’IES i la família traves t’entrevistes amb ambdós agents i el document de traspàs, així com tota la informació que ja es tenia des del curs anterior.

Hi ha hagut un canvi important: té una novia des del gener d’aquest any i s’ha integrat tant amb aquesta família, que encara que no sigui una situació desitjable, ha conegut un model familiar on hi ha comunicació, reunions familiars, àpats en horaris establerts, ...

Pressa d’acords conjunta entre la psicòloga i el professorat de l’IES

Per dificultat horària no vaig anar a la reunió i els acords m’han estat transmesos per la psicòloga:

- participació en l’IES en l’aula oberta (adequació del currículum, centrant-se principalment en les àrees instrumentals)

- participació en el projecte “Avança”, en el mateix horari que la resta de companys de l’IES va a classe.

- vetllar des d’ambdues part pel no abandonament i per reduir al màxim l’absentisme.

Canvis:

- ha deixat d’assistir a l’IES des d’inicis del mes de febrer, tot i que els 16 anys els ha fet al març. S’han encadenat expulsions i quan aquestes no hi eren, ell mateix ha pres la decisió de no anar-hi.

Aclarir i reformular el problema i objectius

Un cop presos els acords anterior és fa una nova anàlisi de la situació d’ en XXXXXXXXXXXX i es veuen que els acords no necessiten de nova redacció, en tot cas de més concreció perquè el noi pugui ell mateix veure el seu propi progrés.

- assistir a l’aula oberta i al projecte “Avança”

- relacionar-se amb els seus iguals de forma no violenta

- relacionar-se amb els adults amb més correcció

- acabar les tasques iniciades tant a l’institut com en el projecte.

- acceptar les normes de funcionament i de convivència

Nous objectius:

- iniciar l’elaboració del seu nou pla d’estudis pel proper curs acadèmic: assistència a un PQPI.

Elaborar un pla d’actuació

S’està fent, però encara no s’ha conclòs.

S’ha iniciat: redacció dels objectius, activitats a realitzar per ambdues institucions, per tal que en XXXXXXXXXXXX s’impliqui en el seu projecte vital.

El pla d’actuació s’ha vist parcialment modificat, per l’abandonament del noi vers l’ ensenyaments secundari obligatori.

En aquest moment el nou pla d’actuació es reflecteix:

- vetllar perquè assisteixi a totes les sessions del projecte. El tercer trimestre hi ha un canvi d’activitat (cuina) i ell va assistir-hi el curs passat i sembla ser que té una bona disposició.

- oferir-li la informació vers els estudis que pot seguir el curs vinent.

- guiar-lo en la seva inserció en el món laboral, ofertant-li els diferents recursos existents a la localitat (club de feina)

- donar-li el suport afectiu i emocional que necessita.

Participar en el desenvolupament del pla

Durant les sessions de pràcticum, quan ha estat necessari: diàleg durant les activitats on ha mostrat aquest sentiment que es troba sol davant la vida i que a més tot i tothom està en contra seva. Costa que vegi quelcom positiu en la seva vida. Igual.

Col·laborar en el desenvolupament del pla

La meva tasca dins el pla d’actuació és:

- recerca d’informació per orientar al noi vers quins són els estudis més adients pel proper curs. Hem de comptar que es troba sol davant aquesta decisió. La informació ha de ser molt clara, objectiva i entenedora.

- continuar amb les actuacions preses per la psicòloga: acceptació de les normes, assistència a les classes, participació activa en les diferents sessions,...

- donar suport al noi en aquests moments de baixa autoestima, motivació, ... mitjançant diferents tècniques: el diàleg, comentari de cançons, visualització de vídeos, comentari de pel·lícules,...

Avaluació del procés, objectius i resultats

L’avaluació del procés és constant així com la revisió i adaptació dels objectius a la necessitat del noi. És fluctuant i ens anem adaptant. Els resultats fins ara apreciables són:

- millora en la seva relació amb els iguals

- canvi en el rol

- poca implicació en el seu projecte vital

- nul·la importància a la necessitat de continuar uns estudis. Ho accepta com a una roda més en l’engranatge. D’aquí la gran importància de que se’l informi.

- incorrecta imatge de l’adult: els adults que han participat en la seva vida han deixat en ell una petjada molt negativa. S’està reconduint aquesta.

Queda encara un tercer trimestre.

Plantejar la continuïtat del procés.

Om ja ha acomplert els 16 anys el proper curs no pot assistir a aquest projecte.

Estem cercant quina és la ruta més pròpia per ell.

No hay comentarios:

Publicar un comentario